איך בוחרים חומר למוצר פלסטיק?
top of page
header-Diagonal.jpg
חיפוש

איך בוחרים חומר למוצר פלסטיק?

כידוע עולם הפלסטיק מציע לנו המון גמישות

שמאפשרת לנו ליצור כמעט כל צורה במגוון תכונות,

ביצור המוני ובמחיר סביר.

עם הכוח והגמישות מגיעה עם לא מעט אחריות.


עיצוב המוצר הוא שלב חשוב בתהליך הפיתוח,

עם זאת גם לבחירת חומר גלם יש משמעות רבה.


זה נכון במיוחד עבור מוצרים טכניים,

מכיוון שהדרישות מהם גבוהות

ולא תמיד נוכל לבחור מראש את החומר המתאים ביותר,

לפעמים צריך לנסות כמה חומרים בדרך לפתרון.


אפרט איזה תכונות חומרים כדאי לבדוק

בתהליך בחירת חומר הגלם הפלסטי המתאים ביותר.


plastic granules
חומר גלם פלסטי בצורה הגולמית שלו
















מקדם חיכוך ישנם מוצרים כמו גלגלי שיניים שצריכים לנוע או להשתפשף בחלקים אחרים בקלות. לעומת זאת יש מקרים בהם נעדיף שיהיה חיכוך גבוה בין חלקים במטרה ליצור אפקט עצירה. לכל אחד מהמקרים ניתן להתאים חומר גלם הולם.

מחיר מטרה של המוצר

לכל מוצר יש מחיר שוק שמתאים לו ואם נמכור במחיר אחר, אנחנו עלולים להיתקל בבעיה. ברור לגמרי שהמחיר קריטי להצלחת הפרויקט וכל החלטה בייצור נגזרת מכך. לכן, חשוב להתאים מראש את עלות ייצור המוצר ביחס למחיר המכירה שלו, תוך שמירה על רווח הולם. דרך אפקטיבית לצמצום עלות הייצור היא שימוש בחומרי גלם מתאימים אך זולים יותר.

צביעה או ציפוי? יש חומרים שמתאימים לצביעה יותר מאחרים. לכן אם רוצים לצבוע מוצר יש לקחת בחשבון את עלות הצביעה עבור כל חומר גלם. למשל ABS קל וזול יותר לצביעה, בעוד שפוליפרופילן דורש השקעה רבה באופן משמעותי, וכו’.

שקוף מול אטום עבור מוצרים שנדרשים למראה שקוף יש לבחור כמובן בחומר גלם שקוף. מצב זה מצמצם את אפשרויות הבחירה של חומרי הגלם הפלסטיים בהם נוכל לעשות שימוש. עם זאת, עדיין יש מגוון מספק של חומרי פלסטיק שקופים במגוון תכונות כמו חוזק, עמידות כימית, גמישות, עמידות בבעירה וב-UV וכו’

התאמה לתקן

חומר הגלם צריך להתאים גם לתקינה הרלוונטית בארץ ובעולם. כלומר, למוצרים שבאים במגע עם מזון יש צורך לעשות שימוש בחומרים בעלי תקן למגע עם מזון. לחומרים הבאים במגע עם רקמות בגוף נדרש תקן המתאים לרמת המגע הנדרשת עבור השימוש הרפואי הספציפי. כמו כן, ישנם מוצרים שצריכים להיות מיוצרים מחומרים בעלי אישור להתאמה למי שתייה וכו’.

בעירה צריך לבדוק האם המוצר צריך להיכבות מאליו, ואם כן באיזו רמה. בנושא הבעירה קיים תקן הנקרא UL94, המפרט בצורה מדויקת את רמות הבעירה האפשריות

הגנת UV אם המוצר המבוקש נדרש להיות חשוף לשמש או לאורות ניאון – דרושה הגנת UV. במצב זה יש להגדיר את מספר שנות החשיפה, ורצוי גם בהתאמה לאזור הגיאוגרפי שבו יעשה שימוש במוצר.

יציבות מימדית

יש חומרים שיש להם נטייה להתעוות לאחר היציאה מהתבנית, ויש כאלה שפחות. לכן עבור מוצרים מדויקים נעדיף חומרים בעלי יציבות מימדית טובה

גמישות בהתאם לשימוש והדרישות מהמוצר. למשל עבור מוצרים עם צירים אינטגרליים יש צורך לעשות שימוש בחומרים גמישים.

רכות תכונה חשובה בעיקר במוצרים מחומרים רכים (גומי, TPE, סיליקון וכו'). נמדדת ביחידות SHORE.

יכולת בידוד חשמלית תכונה רלוונטית בעיקר עבור מוצרים בתחום החשמל והאלקטרוניקה. למשל, יש חומרים בעלי רמת מוליכות מסוימת שיכולים ליצור מיסוך RFI-MFI. בנוסף, יש חומרים שהתנגדות השטח שלהם נמוכה יחסית, ויש חומרים בעלי יכולת בידוד חשמלי גבוהה מאוד.

לסיכום במאמר הזה נגעתי רק בחלק מהקריטריונים לבחירת חומר, וכפי שבוודאי הבנתם, השיקולים בבחירת חומרי גלם רבים ומגוונים. לכן דרוש ניסיון ומומחיות כדי להתאים חומר למוצר. גם אם נבחר חומר מתאים לכאורה, חייבים לבדוק את המוצר ולוודא שהחומר אכן מבצע את המשימה כרצוי.

אם אתם מתלבטים מאיזה חומר לייצר את המוצר הפלסטי שלכם. תתקשרו ונעזור.


אם אתה עומד לפתח מוצר הכולל חלקי פלסטיק, או אם יש לך רעיון למוצר, אני מזמין אותך לשלוח עם פרטי הקשר שלך מייל לכתובת הבאה: info@plastomold.com

מחוייב להצלחת הפרוייקט הבא שלך! בועז זר

311 צפיות0 תגובות
bottom of page